مطالب موردنیاز آموزش زبان عربی ، درس اول پایه هفتم .نکاتی که برای  یادگیری درس باید از قبل بدانیم:

  کلمه در زبان عرب بر سه قسم است:     1 - اسم         2- فعل            3- حرف

یک کتاب  به مانند قرآن کریم که از آیات و سوره ها و به زبان عربی نوشه شده است رادر نظر بگیرید. تمامی این کتاب از کلمات تشکیل شده و هر یک از این کلمات یا اسم هستند یا فعل و  یا حرف   وغیر این چیزی نیست. به آیه زیر دقت کنید.

                                                  
                                   الْحَمدُ لِلّهِ الَّذی اَنْزَلَ عَلی عَبدِهِ الکِتابَ

در درس اول بیشتر درباره اسم صحبت می شود وچه خوب است که درباره اسم در زبان عربی بیشتر بدانیم.

تعریف اسم : اسم کلمه ای است که برای نامیدن کسی یا چیزی و یا مکانی ویا زمانی ویا برای اشاره به چیزی وکسی( اسم اشاره ) ویا برای پرسش از کسی و یا چیزی و..... بکار می رودو دارای معنی مستقلی است ولی زمان ندارد.مثل :طالب – طالبة ( دانش آموز )- منضذة (میز ) که نام شخص یا چیزی است ولی زمانی در آن نیست.( گذشته،حال،آینده) را نشان نمی دهد.یعنی (برخلاف فعل )

اما چگونه بفهمیم که یک کلمه اسم است. اسم ها چندین نشانه دارندکه من به مهمترین این نشانه ها اشاره ای می کنم.

1 ) داشتن ( ال ) درابتدای کلمه نشانه اسم بودن آن است مانند : الدراجة   ( دوچرخه )

2 ) داشتن تنوین در آخر کلمه  ً  ٍ  ٌ    مانند : کتاباً شجرةٌ منضدَةٍ

3 ) مضاف واقع شدن (یعنی کلمه ای به کلمه ی بعد از خود اضافه شود ) اگر حرف جر نباشد حتماً اسم است.مانند: بابُ الْمدرسة ( البته در زیر به حروف جر اشاره می کنم )

 اسمی اگر یکی از این 3نشانه ی بالا را داشته باشد ،2  نشانه ی دیگر را نمی گیرد.  مثلاً. اگر( ال ) داشته باشد تنوین  نمی گیرد وبا العکس واگرمضاف باشد ( ال و تنوین ) نمی گیرد مانند:الکتابٌ ،بابُ الْمدرسة ، البابُ المدرسة که غلط اند.

4) کلمه ای که بعد از یکی از حروف جر بیاید( حروف جر به حروفی گفته میشودکه کلمه بعد خود را کسره می دهد ) اسمند.مانند: فی البیتِ – برخی از این حروف عبارتند از (مِن – اِلی – عَلی – لِ – ک – ف – عَن - حتی – بِ – حاشا-فی و....

5)   بیشتر کلمات سه حرفی که حرف وسط آن ساکن_ْ باشند، اسمند. مانند: فَتْحفَوق- نَصْر

6) هر کلمه ای که بعد از یکی از حروف ندا مثل : ( یا – ایها – ایتها ) بیاید ، اسم هستند. مانند: یا ارضُ

7)   بالاخره همه ی ضمایر  یعنی کلماتی که جانشین اسم می شوند.مانند (هُوَ- هی- و...)-  کلمات اشاره مانند:(هذا –هذه و...) انواع موصول مانند: ( الذی – التی و...) تمام کلمات پرسشی، مانند: (کیف – ماذا – مَن و...)البته به غیر از ( هل وأ ) که حرف هستندمابقی اسم هستند . تمام اعداد مانند: ( اربعة- خمسة و....) ظروف عربی، مانند: (قبل- مع- کُل و....) صفت ها و مصدر ها و ....... اسم هستند .