کلمه پرسشی ( أیْنَ ...)؟

ازجمله اسم های پرسشی ،کلمه پرسشی(أیْنَ)، به معنی(کجا؟)،(کجاست؟)

از (أیْنَ) برای پرسش از جا و مکان قرار گرفتن شخصی یا چیزی استفاده می کنیم.

أیْنَ الطّالِبُ؟ ( دانش آموز کجاست؟)

أیْنَ الْکتابُ؟ ( کتاب کجاست؟)

کلمه پرسشی (أیْنَ)مانندسایر کلمات پرسشی معمولاً در اول جمله می آید.

اسمی که بعدازکلمه پرسشی(أیْنَ) می آید(اسمی که از جا و یا مکان آن پرسش داریم)

اگر تنها،یک اسم باشد همراه با (الـ) است وآخر آن اسم نیز حرکت ضمه_ُ می گیرد.

(در این صورت هرگز آخر آن اسم حرکت تنوین رفع _ٌ نمی گیرد)           

أیْنَ الطّالِبُ؟

أیْنَ الْکتابُ؟

جواب به سوالی که با کلمه پرسشی (أیْنَ) شروع شده چگونه است.

در جواب به سوالی که با (أیْنَ) شروع شده باید حتماً یکی از کلماتی را که  نشان  دهنده جهت ومکان است را در جواب بیاوریم( که این انتخاب ما با توجه به موقعیت آن چیز مورد سوال خواهد بود)

کلماتی مانند: (فَوْقَ=بالا)،(تَحْتَ=زیر)،(جَنْبَ=کنار)،(عِنْدَ=نزد)،(حَوْلَ=اطراف)،(بَینَ=میان)،(فی=در)

(هُنا= اینجا)،(هُناکَ=آنجا)، (عَلَی= روی، بَر)،(عَلَی الْیَمینِ=سمت راست

( عَلَی الْیَسار=سمت چپ).

أیْنَ الطّالِبُ؟ الطّالِبُ خَلْفَ الْمِنْضَدَةِ.   

أیْنَ الْکتابُ؟ امامَ الرَّجُلِ.                 

(هُنا) اشاره به مکان نزدیک و ( هُناکَ) اشاره به مکان دور می کند.

تفاوت (عَلَی و فَوْقَ): (عَلَی) هنگامی بکار می رود که جسم کاملاً بر شیء دیگر مُماس باشد، ولی هنگامی که جسم با فاصله و در بالای شیء قرار بگیرد از کلمه (فَوْقَ) استفاده می شود.

تمام کلمات نشان دهنده مکان بجز( هُنا، عَلَی، فی) حرکت حرف آخر آن دارای حرکت _َ فتحه               می باشد.مانند.(تَحْتَ، جَنْبَ، عِنْدَ ، حَوْلَ و...)

جواب به سوالاتی را که با (أیْنَ) شروع شده را به دو صورت می توان داد.

جواب را در ابتداء با چیزی یا شخصی که درباره مکان آن سوال می کنیم آغاز کنیم(اسمی که بعد أیْنَ آمده) وبعدیکی از کلماتی را که نشان دهنده مکان است را بیاوریم ،سپس مکان قرار گرفتن آن چیز مورد سوال آورده شود.مثال:

أیْنَ الطّالِبُ؟ الطّالِبُ خَلْفَ الْمِنْضَدَةِ.

جواب را با یکی از کلماتی که نشان دهنده مکان است آغاز کنیم ، سپس مکان قرار گرفتن آن چیز مورد سوال آورده شود.مثال:

أیْنَ الطّالِبُ؟ خَلْفَ الْمِنْضَدَةِ.



اصطلاح( مِنْ أیْنَ؟) به معنی (ازکجا؟) ،( اهل کجا؟) ست.

از اصطلاح ( مِنْ أیْنَ؟) زمانی استفاده می کنیم  که از کسی بخواهیم،بپرسیم

اهل کجاست؟

مانند:

مِنْ أیْنَ أنْتَ؟مِنْ أیْنَ أنْتِ؟(تو اهل کجا هستی؟)مِنْ أیْنَ هُوَ؟مِنْ أیْنَ هی؟(او اهل کجاست؟)

(أنْتَ) به معنی(تو)برای مذکر بکارمی رود و (أنْتِ) به معنی(تو)برای مونث بکارمی رود

پس:

مِنْ أیْنَ أنْتَ؟.(تو اهل کجا هستی؟)برای پرسش از یک فرد مذکراستفاده می شود.

مِنْ أیْنَ أنْتِ؟.(تو اهل کجا هستی؟)برای پرسش ازیک فرد مونث استفاده می شود.

در جواب به سوالی که در آن با (أنْتَ،أنْتِ) یعنی (تو) استفاده شده بهتر است جواب را با (أنا) یعنی (من) شروع کنیم.

( أنا برای مذکر و مونث یکسان بکار می رود)

مِنْ أیْنَ أنْتَ؟. آنا مِن ایران   ( تو اهل کجا هستی؟. من اهل ایران هستم)   

مِنْ أیْنَ أنْتِ؟. آنا مِن ایران   ( تو اهل کجا هستی؟. من اهل ایران هستم)

(هُوَ) به معنی(او)برای مذکر بکارمی رود و (هی) به معنی(او)برای مونث بکارمی رود

پس:

مِنْ أیْنَ هُوَ؟.(او اهل کجاست؟) برای پرسش از یک فرد مذکر استفاده می شود.

مِنْ أیْنَ هی؟.(او اهل کجاست؟) برای پرسش از یک فرد مونث استفاده می شود.

در جواب به سوالی که در آن با (هُوَ  ، هی) یعنی (او) استفاده شده می توانیم همان(هُوَ ، هی ) را در آغاز جواب بیاوریم.مانند:

مِنْ أیْنَ هُوَ؟. هُوَ مِن مصر    ( او اهل کجاست؟.او اهل مصراست)

مِنْ أیْنَ هی؟. هی مِن مصر ( او اهل کجاست؟.او اهل مصر است) 

روش درست پاسخ به سوال ( مِنْ أیْنَ؟)

*اگر سوال ما از یک فرد مذکر باشد.مانند:مِنْ أیْنَ أنْتَ؟

جواب را به دو شکل می توان آورد .

1)- أنا مِنْ طهران . من اهل تهران هستم(یا جواب را همراه بامِنْ به معنی(از،اهلِ) بیاوریم.)

2)- أنا طهرانیٌّ . من تهرانی هستم (جواب را بدون مِنْ بیاوریم در این صورت به آخر اسم مکان (یٌّ) نسبت تشدید دار به همراه حرکت _ٌ تنوین رفع اضافه می کنیم.

*اگر سوال ما از یک فردمونث باشد.مانند:مِنْ أیْنَ أنْتِ؟

 باز هم جواب را به دو شکل می توان آورد .

1)- أنا مِنْ طهران. من اهل تهران هستم(یا جواب را همراه با مِنْ به معنی(از ، اهلِ)بیاوریم)

2)- أنا طهرانیَّةٌ . من تهرانی هستم (جواب را بدون مِنْ بیاوریم در این صورت چون سوال از یک مونث است به آخر اسم مکان (یّ + ةٌ) همراه حرکت _ٌ تنوین رفع اضافه می کنیم.


توجه: در  بسیاری از موارد در زبان محاوره ،امروزه جواب  به سوالاتی به مانند:

(تو اهل کجا هستی؟) را به صورت خیلی مختصر می دهند که بیان کننده همان جواب کامل است.

مثلاً:  در جواب به سوال    مِنْ أیْنَ أنْتَ؟.  می گویند.  ایرانیٌّ ( ایرانی هستم)

  و یا  در جواب به سوال    مِنْ أیْنَ أنْتِ؟.  می گویند.  ایرانیَّةٌ (ایرانی هستم )



         * شما می توانید نظرتان را در مورد مطالب بالا از قسمت ثبت نظرات وبلاگ ارسال نمائید.*                                          باتشکر